اندازه گیری صحیح پنجره (4)

برای خرید یک پنجره استاندارد صرفا انتخاب متریال درجه یک و استاندارد کافی نمی باشد در کنار کیفیت متریال بایستی نکاتی مهم دیگری نیز در نظر گرفته شود. لذا این که پنجره‌ها به چه صورتی طراحی، ساخته و اجرا شود به همان اندازه گیری پنجره دوجداره UPVC بستگی دارد.

1- در اندازه گیری پنجره دوجداره استفاده از ابزار دقیق مثل متر لیزری یا نواری نیز یکی از اصول مهم و اساسی برای کارشناس اندازه گیر می باشد .

2- اندازه گیری و تشخیص ابعاد استاندارد های پنجره برای هر پروژه بنا به نوع درخواست مشتری و انتخاب نوع پروفیل و شیشه و همچنین محل قرار گرفتن آن پنجره در پروژه که در کدام طبقه  و با چه زاویه و نوع فشار های وارده جانبی به پنجره مهم واساسی است و این امر را  کارشناس اندازه گیری بایستی با مهارت، تشخیص و مشاوره نماید.

3-کارشناس اندازه گیر بایستی با ورود به محل پروژه به نکاتی مثل نوع فریم انتظار و محل قرار گرفتن پنجره و همچنین عرض پهنای موجود دقت نمایید به طوری که برای تشخیص نوع فریم دوجداره اگر عمق یا پهنای فریم نصب شده ۶۰ میلیمتر باشد از فریم معمولی و اگر کمتر است از لنگه پنجره به جای فریم دور پنجره و یا فریم باز سازی انتخاب شود.

اندازه گیری صحیح پنجره (1)4- محل قرار گیری پنجره هایی مانند پنجره های آشپزخانه یا اتاق خواب و اینکه این پنجره ها در کدام سمت ساختمان قرار دارند مثلا روبه کوچه یا روبه حیاط خصوصی ساختمان، در نوع طراحی تاثیر دارد و کارشناس اندازه گیر بایستی این نکات را دقیقا در فرم اندازه گیری مشخص و حتما یاداشت نماید.

5- نکته ی مهمی که باید در اندازه گیری پنجره دوجداره در نظر گرفت این است که اندازه گیر باید به عرض باز شوها و همچنین جهت بازشوها دقت نماید که هم اصول استاندارها رعایت شود و همچنین  بیشترین بازدهی را داشته باشند.

6- حرکت اندازه گیر در محل پروژه از سمت راست بوده و حتما برای هر کدام از پنجره ها بایستی کد نصب درج گردد که در این کد عدد اول به منزله طبقه و عدد دوم واحد و عدد سوم پنجره می باشد .به طور مثال اگر مورد در طبقه دوم، واحد اول و پنجره سوم است بایستی کد 213 را درنظر بگیرد که این کد هم روی پنجره و هم روی شیشه ها  درج می گردد.

7- طراحی تمامی قسمت های بازشو باید استاندارد باشد و به گونه ای  باشد که فشار بالا و مستمر شیشه دوجداره به لنگه بازشو، منجر به از رگلاژ افتادن آن نشود. لازم به ذکر است وزن هر مترمربع شیشه ۴ * ۶، ۲۸ کیلوگرم و هر مترمربع شیشه ۶ * ۶، ۳۰ کیلوگرم است.

8- در طراحی باید به کف ساختمان، سقف ساختمان و نوع حفاظ پنجره توجه شود که بعد از نصب بازشو ها به مشکل برنخوریم. همچنین اگر در پنجره قرار است کتیبه زده شود بایستی به حفاظ دقت گردد که قید پنجره با حفاظ روبه روی هم قرار گیرد . همچنین سقف کاذب اگر از بالا فریم پایین تر باشد یا باید کتیبه زده شود و اگر برخورد بازشو با سقف احتمال کمی دارد می توان ارتفاع را ۴ سانتی متر کوتاه کرد و از کوپل های مخصوص استفاده نمود. برای نصب انواع توری باید به حفاظ پنجره و به فاصله پنجره و نوع ضخامت توری دقت گردد که این امر را بایستی کارشناس اندازه گیر بعد از اندازه گیری پنجره دوجداره حتما به واحد طراحی اعلام نماید.

9- اندازه گیر موظف است پس از طراحی درب یا پنجره و اندازه گیری دقیق محل نصب آن، تمامی نقشه ها را با حالت های بازشو موردنظر شامل راست بازشو یا چپ بازشو کنترل و سپس به تایید کارفرما برساند تا از هر گونه اشتباه جلوگیری شود. در مورد بالکن ها نیز، باید درب ها را از نظر بیرون بازشو یا درون بازشو بودن از طرف کارفرما تعیین گردد و برای تهیه نقشه و ساخت پنجره به امر اندازه گیر رسانیده شود.

10-  در صورت سفارش درب یا پنجره یک تکه، ابتدا اندازه گیر باید مطمئن شود که آیا درب یا پنجره بعد از ساخت، قابلیت حمل و نقل به محل نصب را از راه پله ها یا محل های دیگر دارد یا خیر. اگر این قابلیت وجود نداشته باشد، لازم است کارفرما را نسبت به تغییر نقشه درب یا پنجره سفارش داده شده متقاعد نماید.

اندازه گیری صحیح پنجره (5)به طور خلاصه اندازه گیر باید موارد زیر را در هنگام اندازه گیری درب و پنجره ها رعایت کند:

 دقت در اندازه گیری

گاهی اوقات پیش می‌آیدکه شخص اندازه گیر دراثر تکرار نگاه به متر اندازه‌های نزدیک و مشابه به هم را مثل عدد۱۰۱۰میلیمتر رابا۱۱۰۰اشتباه می‌کند، پیشنهاد سازنده در مورد اندازه گیری پنجره دوجداره این است که اندازه گیر اولاً باید برای  اندازه گیری در عرض و ارتفاع ، به این دستور العمل‌ها توجه کند که همیشه هنگام اندازه گیری از محل قرارگیری درب و پنجره‌ها، ابتدا عرض و سپس ارتفاع را اندازه بگیرد ثانیاً باید هم عرض و هم ارتفاع را از سه نقطه اندازه بگیرد.

پس از کنترل هر سه ابعاد اندازه گیری شده با هم که تکرار این عمل باعث عدم اشتباه اندازه گیر می‌شود قسمت اندازه گیری B در عرض یعنی قسمت وسط عرض و قسمت E در ارتفاع ، صحیح ترین برداشت اندازه گیری می‌باشد ، که در هر صورت کوچکترین ابعاد برداشت شده ملاک عمل قرار می‌گیرد  و بدین خاطر این دو قسمت از نظر ما بهترین برداشت است چون در هنگام ساخت و نصب ساب فریم‌هایی که قرار است  پنجره روی آنها نصب شوند، در ارتفاع این ساب فریم‌ها شاخهایی جنب نصب درون دیوار روی این ساب فریمها جوشکاری شده به تجربه حدودا ۵ میلیمتر در قسمت وسط عرض کمترین اندازه را نشان میدهد . پس این اندازه را نسبت به دواندازه پائین و بالا ترجیح میدهیم. حال که مطمئن شدیم که کوچکترین اندازه چه درعرض و چه در ارتفاع را انتخاب کرده ایم ابعادی را که مثال زده بودیم ممکن است در هنگام خواندن متر اشتباه کنیم یعنی عدد ۱۰۱۲ را ۱۱۲۰ بخوانیم. این نکته را همیشه در هنگام خواندن متر مد نظر قرار دهید که ابتدا اندازه را به سانتیمتر بخوانید یعنی ۱۰۱ سانتی متر و سپس نگاه کنید چند میلیمتر از ۱۰۱ رد شده است می‌بینید ۲ میلیمتر رد شده است پس عدد ۲ میلیمتر را در کنار ۱۰۱ بنویسید که می‌شو  ۲-۱۰۱ که بدین صورت هیچوقت در اندازه خوانی اشتباه نخواهید کرد.

اندازه گیری صحیح پنجره (0)دقت اندازه گیر در طرح در و پنجره‌ها

اندازه گیر در هنگام طرح درب و پنجره‌ها باید به نکات زیرتوجه کند. چون در معماری های جدید از سقف کاذب درآشپزخانه‌ها  واطاقهای خواب یا پذیرایی‌ها در بالای پنجره به صورتهای مختلفی گچبری انجام میدهند، مثل جا پرده ای در بالای پنجره‌های اطاق خوابها و پذیرایی برای اینکه میل پرده‌ها را مخفی کنند و همچنین در آشپزخانه‌ها جهت شکست در طراحی سقف و نور پردازی سقف‌ها که کلیه این عوامل ممکن است بعد از اندازه گیری‌ها صورت بگیرد باید از مهندس پروژه در مورد این موارد سوال شود که مثلا  آیا طراحی در مورد جای پرده یا پایین آمدن سقف دارند یا خیر و پس از اطمینان از اینکه آخرین طراحی ها و تغییرات صورت گرفته شروع به اندازه گیری نمایند. یکی دیگر از مواردی که مرتبا باعث گرفتاری اندازه گیر می شود آشپزخانه‌های پروژه می باشد، که در هنگام اندازه گیری بعلت اینکه اندازه گیر وارد آشپزخانه می شود (بیشتر در مورد پروژه‌های نوسازی) هنوز کابینت و سینک و شیرآب نصب نگردیده است بازشوی پنجره‌ها را طوری طراحی می کنند که پس از نصب لنگه بازشو با علم شیر اصابت می کند که باعث رنجش کارفرما میگردد. پس باید در هنگام اندازه گیری به این موارد توجه کامل مبذول دارید، و جزء حساسیت‌های خود قرار داده و از مهندس ساختمان سوال فرموده و سپس طراحی نمایید و شاید با پیشنهاد دادن پنجره کشویی بر روی سینک آشپزخانه یا با کتیبه قرار دادن قسمت پایین پنجره به نحوی که در هنگام باز شدن لنگه پنجره از روی علم شیر رد شود، طراحی کنید.

دقت اندازه گیری از نظر‌هارمونی پنجره‌های ساختمان

اندازه گیر توجه داشته باشد در هنگام برداشت اندازه گیری پنجره UPVC از پروژه به شکل کلی طراحی قبلی ساختمان توجه کند خصوصا در مواردیکه از یک واحد آپارتمان اندازه گیری می کند به موارد زیر توجه کند:

  •  توجه به طراحی پنجره‌های طبقات دیگر
  •  توجه به رنگ شیشه کلی ساختمان
  •  توجه به رنگ پنجره‌های کلی ساختمان
  •  توجه به  طراحی همان واحد که باید کلیه خصوصیات ذکر شده در بالا در طراحی خود اعمال نماید .
  • بسیار پیش آمده در هنگام طراحی در و پنجره بازشوهای در و پنجره‌ها اشتباه ساخته می شود و مشتری می گوید من میخواستم در به بیرون بالکن بازشود یا بالعکس که اشتباه ساخته شده است که این هم یکی دیگر از موارد اشتباه می باشد که اندازه گیر باید دقت کامل وکافی را در هنگام طراحی داشته باشد.

اندازه گیری صحیح پنجره (3)

اصولا در مورد پروژه‌های نوسازی تصاویر در نقشه‌های تیپ بندی در و پنجره توسط مهندس معمار ، همیشه دید از خارج ساختمان را نشان میدهد. پس در هنگامیکه میخواهید یک نقشه را از نظر تیپ بندی در و پنجره مورد برسی قرار دهید به این نکته توجه فرمایید که تصاویر نقشه تیپ بندی ارائه شده توسط کارفرما با نقشه برداشت اندازه گیر متفاوت خواهد شد. چون اندازه گیر همیشه از داخل ساختمان ابعاد محل نصب پنجره و در را اندازه میگیرد، پس با اطلاع از این موضوع به این نکات توجه فرمایید.

کلیه نقشه‌های ارائه شده توسط اندازه گیر، دید از سمت بازشوی در و پنجره به سمت اندازه گیر یا طراح می باشد، و این بدین معناست که لولای در و پنجره همیشه هنگام اندازه گیری در جلوی دید مسئول اندازه گیری باشد.

دقت اندازه گیر در صورت استفاده از پروفیلهای بازسازی

در صورتیکه قاب پنجره از پروفیل Frame  ساخته می شود دقیقا ابعاد اجرایی همان ابعاد برداشت شده خواهد بود.

در صورتیکه پروفیلهای قاب از پروفیلهای Sachیا DoorSach یا Mullion ساخته می شود ، فقط در قسمت ملاحظات برداشت ذکر به نوع پروفیلهای بالا نمایید ، و هیچوقت جهت لبه ۴ سانتی این سه نوع پروفیل که از محل جای نصب پنجره یا در بزرگتر می باشد عددی را به اندازه این اضافه نکنید و این مسئولیت را به عهده کسی که پروژه را اجرایی می کند بگذارید تا همیشه این مسئولیت به عهده یک نفر باشد و اضافه کردن این ۴ سانتی متر به اندازه نقشه اضافه نشود. چون اکثرا یا هر دو نفر این ۴ سانتی متر را اضافه می کنند یا هیچکدام که این امر باعث کوچک یا بزرگ شدن پنجره خواهد شد.

طراحی‌ها را چنان انجام میدهیم که همیشه قسمت‌های بازشو در حد استاندارد باشدکه پس  از مدتی به علت فشار سنگین شیشه دو جداره به لنگه بازشو از رگلاژ نیفتد.

در صورت انتخاب پروفیل‌های Sach یا Door Sach یا Mullion یا Renovation برای ساخت قاب در یا پنجره مراقب باشند که در مورد انتخاب سه پروفیل اول دور تا دور پنجره ،  باید ۲ سانتیمتر جای خالی داشته باشد تا لبه ۲ سانتیمتری آنها به دیوار گیر نکند و در مورد پروفیل Renovation حتما باید دور تا دور محل نصب نسبت به دیوار داخلی اطاق ۵/۴ سانتیمتر جای خالی داشته باشد.

اندازه گیری صحیح پنجره (2)

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.